Artikel in de Bouwwereld van oktober over de door KOW ontworpen fietsenkelder bij het Centraal Station in Den Haag.
Het Koningin Julianaplein voor het Centraal Station in Den Haag wordt de komende jaren opgewaardeerd tot een belangrijke stadsentree. Op het plein komt, als onderdeel van de toekomstige hoogbouw, de aantrekkelijke nieuwe entree van het station. Onder het plein wordt momenteel door Mobilis gewerkt aan een fietsenstalling met 8.500 plaatsen; na Utrecht de grootste ondergrondse stalling van Nederland en Europa.
De bouw van de stalling vergt technische hoogstandjes vanwege de grote belasting uit de toekomstige torens (waarvan de fundering in het plan is meegenomen) én het open karakter van het ontwerp met zo min mogelijk en zo slank mogelijke kolommen. De oplossing hiervoor is door ABT gevonden in het toepassen van stalen ponskransen.
Klik hier voor koppeling naar het artikel op de site van Bouwwereld (voor abonnees). Klik hier voor het artikel als PDF.
^ Impressie ondergrondse fietsenstalling
Bij het ontwerp is gefocust op ruimtelijkheid en de lichtintensiteit. Zo wordt het betonnen plafond hoogglans gecoat, zodat de kolommen door hun eigen weerspiegeling langer lijken door te lopen en de ruimte als hoger ervaren wordt. Met gekleurde lijnen op het plafond en de vloer worden de mogelijke routes vanuit de fietsenstalling weergegeven. De gele lijnen richting de trein, de groene kleur is bedoeld voor het fietsverkeer aan de zijde van het KJ-plein. Met digitale bebording wordt aangegeven hoeveel stallingplaats er nog is in elke rij.