De door KOW in samenwerking met Studio Marsman ontworpen fietsenkelder aan het Koningin Julianaplein gaat binnenkort open. Dit was langere tijd onzeker vanwege de geplande bebouwing op het plein voor het Centraal Station.
Onder de woontorens en de nieuwe entree van CS
Het Koningin Julianaplein wordt de komende jaren opgewaardeerd tot een belangrijke stadsentree. Op het plein komen, bovenop de fietsenkelder, twee woontorens van 90 meter en de nieuwe entree van het station. Nu de bouw hiervan is vertraagd kan de fietsenstalling met een aantal aanpassingen eind maart toch worden geopend. Met een oppervlakte van 8.000 m2 is er plaats voor 8.500 fietsen; na Utrecht de grootste ondergrondse stalling van Nederland en Europa.
Focus op ruimtelijkheid en de lichtintensiteit
Bij het ontwerp is gefocust op ruimtelijkheid en de lichtintensiteit. Vloer, plafond en kolommen zijn wit gecoat waardoor samen met rondgaande lichtwand en de plafondverlichting een bijna daglichtniveau wordt bereikt. De geïntegreerde toepassing van licht en identiteit biedt een haast museale ervaring, laat de ruimte groter lijken en ondersteunt de intuïtieve oriëntatie.
Escheriaans stadslandschap
Haagse architectuur vormt de basis van de door Silo ontworpen doorlopende afbeelding op de lichtwand die de stalling omsluit. Gevelfragmenten van iconische Haagse gebouwen zijn subtiel in elkaar verweven tot een 1.000 m2 groot stadslandschap met een Escheriaanse uitstraling. Als je erlangs fietst, ervaar je in een vloeiende beweging de stad. Van het Mauritshuis via de Ridderzaal en het Gemeente Museum naar het Onderwijs- en Cultuur Complex en het stadsdeelkantoor op de Leyweg.