De eerste woningen in Nederland met energielabel A++++ met een prestatiegarantie zijn vanaf het voorjaar te vinden in RijswijkBuiten! Met een slag op een (piket)paal gaven wethouder Mark Wit (gemeente Rijswijk), Corné Bok (directeur van ontwikkelaar Maas Wijkontwikkeling) en Johan Krijgsman (directeur bij bouwer Waal) op donderdag 29 augustus 2024 het officiële startsein voor de bouw van project Wonen in de Parels. Dit gebeurde onder toeziend oog van de toekomstige bewoners van de 12 woningen.
Energiezuinig
KOW heeft met ‘In de Parels’ woningen ontworpen die voorbereid zijn de toekomst met aandacht voor energie, water en het klimaat. De woningen zijn zeer energiezuinig in het systeem van Klimaatgarant met een bodemwarmtepomp, WTW op ventilatie én douche, zonnepanelen en triple glas.
Bewust met water
Wonen in de Parels is ook klimaatadaptief. Het hemelwater wordt opgevangen en gebufferd in een waterzak in de kruipruimte en vertraagd afgevoerd naar het oppervlaktewater in het Wilhelminapark. Als kopersoptie is het mogelijk om het gebufferde regenwater te gebruiken voor toiletspoeling of in aansluiting op de buitenkraan. Zo woon je waterbewust in de De Parels!
Een thuis voor mens en dier
RijswijkBuiten wordt natuurinclusief en biodivers. Met mus-, vleermuis- en zwaluwkasten in de gevel, begroeide pergola’s en de aanleg van een ‘Tiny Forest’: een dichtbegroeid, inheems bos ter grootte van ongeveer 200 vierkante meter. Het is niet alleen een prettige plek voor vlinders, vogels, bijen en kleine zoogdieren, maar ook voor mensen. Kinderen leren er over de Nederlandse natuur en buurtbewoners ontmoeten elkaar op een prettige en gezonde plek.
Duurzame mobiliteit
Bewoners worden gestimuleerd om zo veel mogelijk gebruik te maken van duurzamere vormen van mobiliteit, zoals fietsen, deelauto’s en openbaar vervoer. Hier is bij de ontwikkeling van deelgebied Parkrijk vanaf het begin rekening mee gehouden. De auto is te gast. Zo is er bewust gekozen voor beperktere ruimte voor autoverkeer, wat resulteert in een gemiddelde parkeernorm van 1,3 parkeerplaatsen per woning, waarvan 0,3 specifiek voor bezoekers. Hierdoor ontstaat een leefbare buurt, met minder auto’s in de wijk en meer ruimte voor voetgangers en fietsers in de autoluwe straten.