De ontwerpopgave voor de vervangende nieuwbouw van de bestaande remise bestond uit drie delen. Een grotere remise met werkplaats voor onderhoud en stalling van 5.400 m2 BVO, kantoorruimte met verkeersleiding van 1.420 m2 BVO en de inrichting en de infrastructuur van het terrein van 12 ha.
Lees meer
Regiotram Utrecht huisvest haar trams op de remise Nieuwegein. Met de komst van de Uithoflijn is de vloot uitgebreid waardoor de capaciteit van de bestaande remise niet meer voldoet. Bovendien zijn de huidige opstallen aan het einde van hun economische en technische levensduur. Op het terrein is daarom een vernieuwde en ruimere remise gebouwd, inclusief verkeersleiding en het kantoor van Regiotram Utrecht. De nieuwe werkplaats heeft met acht werksporen twee maal zoveel onderhoudscapaciteit gekregen. Monteurs kunnen vanaf een verhoogd bordes werken aan de nieuwe CAF trams van de Uithoflijn. De werkplaats is tevens geschikt voor het onderhoud aan huidige trams.
Integraal ontwerp
KOW heeft samen met Studio Marsman en het ontwerpteam een integrale ontwerp gemaakt met een open en functionele uitstraling in relatie tot de groene omgeving. De werkplaats is uitgevoerd als staalconstructie met verticale lichtopeningen en platen in verschillende breedtes en groene tinten. Samen met de lichtopeningen van de sheddaken zorgen de stroken voor veel natuurlijk en prettig licht. Het kantoordeel bestaat uit twee bouwlagen, voorzien van een lift en biedt ruimte aan ruim 70 werkplekken. Vanaf de eerste verdieping is direct zicht op het onderhoudswerkzaamheden beneden in de werkplaats.
Duurzaam en toekomstbestendig
De nieuwe remise is duurzaam en toekomstbestendig. Het gebouw is 'all electric' en gasloos. De werkplaats wordt verwarmd met een luchtwarmtepomp, de vloeren zijn geïsoleerd en voorzien van vloerverwarming. Ter plaatse van de trams zijn stralingspanelen aangebracht. Verder is overal LED-verlichting toegepast en wordt het kantoordeel verwarmd met een WKO-installatie. Het dak is geschikt voor zonnepanelen en voorzien van sheddaken voor een optimale daglichttoetreding.
De remise in Nieuwegein is berekend op een toekomstvastscenario, met voldoende spoor en onderhoudscapaciteit voor de Regiotrams en de Uithoflijn. Daarnaast is de nieuwe remise ook geschikt om de langere trams van 75 meter te ontvangen, die vanaf 2020 in Nieuwegein en IJsselstein worden ingezet.
Complexe industriële opgave
KOW leidde in samenwerking met Studio Marsman het CO-RTU ontwerpteam. Met de adviseur van Movares voor de infrastructuur, ABT voor de constructie, DWA voor de bouwfysisch-, installatietechnisch vraagstukken, Installatievraagbaak voor werkplaatssystemen, Bosch Slabbers als landschapsarchitect en Topos voor de BIM in de TO fase. De grootste uitdaging voor het remiseproject was om in beperkte doorlooptijd een ontwerp te maken dat voldeed aan de functionele specificaties en gelijktijdigheid. Want tijdens de bouw moest de ‘winkel open blijven’.
BIM een must
De nieuwe tramremise is een unieke opgave met machines en voorzieningen speciaal ontwikkelt voor deze locatie. Veel oplossingen zijn tijdens de bouw bedacht en in 3D BIM 'as build' uitgewerkt en doorgerekend.
Impressie uit het 3D BIM model van het interieur van de werkplaats
Impressie uit 3D BIM model van het interieur van de werkplaats
De nieuwe tramremise is een unieke opgave met machines en voorzieningen speciaal ontwikkelt voor deze locatie. Veel oplossingen zijn tijdens de bouw bedacht en in 3D BIM 'as build' uitgewerkt en doorgerekend.
Terrein van de nieuwe tramremise Nieuwegein met linksboven de bestaande remise, daarnaast het kantoordeel en aangrenzend de werkplaats